Jordy: “Indy zegt niet of ik het goed of fout doe………”
Leerlingen die bij ons op school komen hebben vaak al een negatieve ervaring met lezen. Veel leerlingen hebben dyslexie en hebben niet veel plezier meer in het lezen. Op het Praktijkonderwijs van het Bonhoeffer College proberen we de leerlingen juist dat plezier in het lezen weer terug te geven.
Bij het lezen zetten we daarom ook Indy en Charlie in. De leerlingen kunnen dan ongestoord, 20 minuten ontspannen lezen.
Wanneer er een ‘leesleerling’ binnen komt dan volgt er een heel ritueel. Er wordt een kleedje uit de kast gepakt en Indy of Charlie gaat daar op liggen. De leerling nestelt zich met zijn boek op een zitzak. Dan wordt Indy of Charlie hardop voorgelezen. De honden vinden het heerlijk dat er tegen hen gepraat wordt en corrigeren niet bij een foutje.
Op deze manier krijgen de leerlingen meer zelfvertrouwen en plezier in het lezen. Ook is al bewezen door onderzoek op school dat door het lezen met Indy en Charlie leerlingen daadwerkelijk in niveau vooruit gaan.